Status efter leverantörsbytet 20231028

Vi har nu haft uppföljningsmöte med Net at Once (NAO) och försökt samla erfarenheter efter bytet .

Många har haft en problemfri övergång och har löst installation och uppstart av kringutrustning smärtfritt.

Dock har vi haft varierande fel hos ganska många. Försöker sammanställa dessa här.

Totalt sett är styrelsen ändå ganska nöjda med bytet men är naturligtvis medvetna om att de som har haft problem tycker helt annorlunda. Vi hade många problem när vi körde igång med Telenor också men de var utspridda under ett helt år. Nu gjorde vi allt på en gång….

Korsade anslutningar

Vi hade några adresser som var korsade. Några hade vi rapporterat fel, NAO hade rört ihop några men sedan tidigare hade Telenor bytt plats på några som inte var återrapporterade till oss. Detta upptäcktes först vid bytet.

Router och Wifi

Några upplever problem med att utrustning inte kopplar upp sig lika bra på den nya routern. Ibland beror det på att utrustningen inte gillar att 2,4 GHz och 5 GHz är paketerad. Detta går att dela vilket NAO hjälper till med.

Portarna 3 och 4 var inte konfigurerade rätt och skapade problem när man använde alla portarna. Detta ska vara åtgärdat för de flesta men har du fortfarande problem så kontakta NAO så att de kan öppna upp portarna.

Mediaboxen

Även här var inte alla portar öppna och skapade problem för några. Det ska vara möjligt att använda alla men allra helst ska du använda portarna på routern i första hand.

Någon fick problem med själva fiberkabeln och SFP som inte matchade eller gick sönder. Vi har bytt några och även haft reparatör ute där fiberkabeln gick av i första boxen (som vi inte skulle röra ….).

Telia play TV

Boxen verkar vara ganska känslig att köra trådlöst. Några har inte gått att köra igång trådlöst utan att först köra igång dem med kabel. Efter registrering så har de sedan gått att köra den trådlöst.

Några upplever att den laggar, men vi har inte kunnat avgöra om det är nätverket eller utsändningen som har varit problemet. Fortfarande är rekommendationen att köra den med nätverkskabel vilket är det stabilaste.

TV-Tjänsten går att köra även på andra boxar typ chromecast, apple tv eller vissa smartTV (typ LG men inte Samsung) Det kan vara praktiskt på en andra-tv eller i sommarstugan.

Alla har inte fått tillgång till tjänsten då det gjordes ändringar i samband med utlämning eller sena ändringar. Dessa samlas upp nu i början på November så att alla får tillgång. Tyvärr görs denna uppsamling bara några få gånger per år…..

Hastighet

Vi har ingen begränsning på hastigheten vilken är max 1 Gbit som utrustningen klarar. Så mycket mätningar som gjorts på bredbandskollen under de första veckorna här har nog inte gjorts tidigare. Tyvärr med ganska varierande resultat. Det beror ibland på att den egna utrustningen är begränsande. Wifi på telefon eller dator klarar inte alltid högre hastigheter än 100 Mbit. Gamla datorers nätverkskort klarar inte mer än 100 Mbit. När alla mäter samtidigt så går bandbredden ner och alla får inte ut max.

NAO gör kontinuerlig mätning så att vi har tillräcklig kapacitet för hela Bredared. Hittills har den sett rimligt ut. Men i vissa fall så har routern ställt till det och har fått startats om och uppdateras via NAO för att få ut rätt hastighet.

Det viktigaste är inte att du kan mäta dig till en hög hastighet utan stabilitet är viktigare. Vi har fått byta några få routrar, mediaboxar och kablar som varit felaktiga som har påverkat stabilitet och hastighet.

Telefon

Alla förstod inte att telefonen hanteras av NAO. Det var naturligt för många att telefon skulle hänga ihop med Telia men så är det alltså inte. Den gick inte riktigt igång med automatik och vi har fortfarande några som inte kan använda tjänsten fullt ut.  Vill du koppla på tex  nummerpresentation så kontaktar du NAO eller loggar in på deras tjänsteportal.

Här var det också förvirrande när de skickade bekräftelse på att du var ny kund hos NAO och att de kommer att skicka faktura. Men det gäller bara när du använder telefonen eller tex har en företagsabonnemang som det kommer fakturor från dem. Gruppavtalsfakturan kommer kvartalsvis från fiberföreningen precis som tidigare.

Facebook

Detta är ett bra media när vi vill hjälpa varandra och snabbt förstå om problemet bara ligger hos mig själv eller om fler är drabbade.  Men när det blir individuella problem som försöker lösas med diverse ”killgissningar” så blir det i stället frustrerande. Vi klarade inte av att svara alla inlägg och dessutom kom liknande inlägg om och om igen. Det verkar tyvärr vara vanligt att man bara kastar ut sitt problem utan att leta igenom sidan och läsa sig till om andra haft liknande problem.

Bredaredsfiber.se

Ja vi har faktiskt en hemsida, alla har inte hittat den…… Här samlar vi viktig info och du kan hitta svar på många frågor. Här finns info om hur du gör när du flyttar och säljer din fastighet. Hur du gör felanmälan och massor av annat.

Googla

Många problem går att googla fram, allt är inte kopplat till fiberföreningen NAO eller Telia. Det finns massor av utrustning i hemmet som kopplas upp till nätet men vi kan inte ge support för alla varianter. Eller ta hjälp av grannen, barn och barnbarn.

Supportordning.

Bredband och Telefoni Net at Once  0771-404400 (helst dagtid då de har bäst support)

TV Telia kundtjänst 020-202070

Övriga frågor info@bredaredsfiber.se (vi svarar i stort sett varje dag men det kan variera)

Vid akuta frågor ringer du till Stefan 0730-494226 (jag har även annat jobb än fiber och kan inte alltid svara direkt, så lämna ett meddelande så ringer jag upp)

Stefan Magnusson